ŽENSKE V ČASU EMONE
Kljub
temu da je bila primarna vloga ženske v antičnem Rimu rojevanje otrok in skrb
za hišo, je le-ta imela vplivno družbeno vlogo. V takratni družbi je skupnost
bila veliko bolj pomembna kakor posameznik. V ta namen so Rimljani na čelo
družine postavili moškega pater
familie, ki je v pravnem in ekonomskem smislu skrbel za dobrobit cele
širše družine – žene, otrok in sužnjev. Od žensk so pričakovali tradicionalne
ženske kreposti: sramežljivost, pridnost pri delu z volno in varovanje doma.
Ideal rimske matrone, žene častnega meščana, sta bili castitas in pudicitia:
čistost in zvestoba do moža. Vsekakor so pri vzgoji otrok ženske imele glavno
besedo.
Kljub
strogim pravilom so rimske ženske višjih slojev imele veliko svobode. Bile so
izobražene in retorično spretne, pogosto so se zavzemale za svoje pravice.
Znana je Kornelija, vdova
Tiberija Grakha, ki je sama skrbela za gospodinjstvo in izobrazbo svojih otrok
in ki je preko svojih sinov vodila rimsko politiko. Mnogi so jo častili kot
vzorno rimsko matrono.
Cesar
Avgust je uvedel nekaj zakonov o zaščiti družine, ki so precej spremenili
položaj žensk. V Avgustovi zakonodaji je bila ženska, rojena kot svobodna,
rešena vsake kontrole, ko je imela tri otroke, osvobojenka pa, ko je imela
štiri (ius liberorum). Zgodilo se je tudi, da je po vojni s Kartažani mnogo
vdov in hčera dedovalo in obogatelo. Država pa je poskušala na vse načine
omejiti njihovo bogastvo. Ženske visokega stanu so bile site
vseh omejitev in so želele obdržati podedovano premoženje samo zase. Zaradi
tega so ženske odšle na ceste in protestirale. To je bila prva ženska
demonstracija, kjer so ženske v tako velikem številu javno protestirale. Še
istega leta so sporni zakon umaknili.
Zanimiv
primer je tudi poskus uvedbe posebnega davka za rimske matrone. Ena od žena, Hortenzija, se je odločila, da bo
prišla na dan z besedo. Vdrla je v posvečeni moški prostor posvetovalnice in si
prilastila izključno moško državljansko vlogo javnega govornika. Zbrane
uradnike je nagovorila tako s strastjo kot z govorniško veščino. Hortenzijin
nastop je sicer nedvomno vzbudil ogorčenje, obenem pa tudi občudovanje: bila je
tako zelo prepričljiva, da je dosegla preklic davka.
Ob pregledu
življenja žensk skozi zgodovino se zdi, da so le-te stoično sprejemale vlogo,
ki jim jo je namenila moško dominantna družba, vendar pa se v posameznih etapah
preteklosti najdejo take, ki še zdaleč niso bile zadovoljne z obstoječimi
razmerami. Slednje so se opogumile, povzdignile svoj glas in s tem vstopile v
področje javnosti.
Toda Rimljanke so imele na voljo tudi druge življenjske vloge. Rimski napisi pričajo o širokem spektru ženskih dejavnosti v sloju osvobojenk. Nekatere patricijke so pisale tudi resnejša literarna dela. Tacit na primer omenja spomine Neronove matere Agripine, Pamfila iz Epidavra, pa je pisala knjige o skoraj vsaki veji antične učenosti. Plinij starejši našteva več uglednih slikark iz 1. stoletja. Ženske pa naj bi prispevale tudi pomembna dela na področjih, kot sta filozofija in medicina.
Toda Rimljanke so imele na voljo tudi druge življenjske vloge. Rimski napisi pričajo o širokem spektru ženskih dejavnosti v sloju osvobojenk. Nekatere patricijke so pisale tudi resnejša literarna dela. Tacit na primer omenja spomine Neronove matere Agripine, Pamfila iz Epidavra, pa je pisala knjige o skoraj vsaki veji antične učenosti. Plinij starejši našteva več uglednih slikark iz 1. stoletja. Ženske pa naj bi prispevale tudi pomembna dela na področjih, kot sta filozofija in medicina.
Revnejše
ženske ali sužnje so pogosto delale kot šivilje, perice, kuharice, babice,
dojilje, zdravilke, igralke ali plesalke.
Kaj
pa Emonke? Prav nobenega
dokaza ni o kakšni pomembnejši ali vplivnejši
prednici. Najbrž so Emonke živele običajno življenje kakor vse druge ženske v rimskem cesarstvu.
Palmira Klobas Pečnik
prednici. Najbrž so Emonke živele običajno življenje kakor vse druge ženske v rimskem cesarstvu.
Palmira Klobas Pečnik
Ni komentarjev:
Objavite komentar