petek, 12. september 2014

GLASBA RIMLJANOV



GLASBA RIMLJANOV

Čeprav v rimski glasbeni zgodovini manjkajo kot primarni vir zapisane melodije, pa po literarnih dokazih in mnogostranosti slikovnih dokumentov vidimo, kako izreden je bil pomen glasbe v življenju Rimljanov. Na najrazličnejših področjih rimskega življenja kaže glasba svojo silo, pa naj bo to "družabna glasba", v povezavi z religijo, z običaji, z vojsko, ali pa glasba za predvajanje v gledališču, pri plesu in za zabavo.

Neindogermansko ljudstvo Etruščanov, ki je od 8.-7. stoletja pr. n. št. naseljevalo severno zahodno obalo Italije, je posredovalo Italcem grškovzhodne tonske priprave in glasbene navade. Slikarije in reliefi z etruščanskih nagrobnih spomenikov, dopolnjeni z deli rimskih piscev, kažejo, da je glasba služila izključno družbi in je bila najože povezana s kultom mrtvih. Pri polaganju na mrtvaški oder, žalostinkah ob umrlih in pri pogrebni procesiji so sodelovali pihalci na tibije in kitaristi; glasba pa je spremljala tudi tekmovanja, športne igre, dnevno delo in bankete. V nasprotju z glasbili antične Grčije, s katerimi so sicer v sorodu prevladujejo pri Etruščanih očitno pihala, in sicer trobente v treh različnih oblikah: kot ravna tuba z razširjenim odmevnikom, kot dolgocevni lituus z upognjenim pokrovom, ter kot okroglo zavit cornu; dalje dvojni aulos (tibia), razširjen v obliki odmevnika in sirinks s stransko pihalno odprtino. Za označevanje plesnega ritma so uporabljali kastanjete (crotala) in paličaste klopotce (cymbale). Medtem ko je Grčija cenila glasbila zaradi njihove funkcije pri spremljavi petja, je bila Etruščanom pri srcu ansambelska glasba, predvsem skupna igra pihalcev na tibije in kitaristov.

Dokazano je, da so že v legendarnem času kraljev uporabljali pri rimskih kultih glasbo v magične namene. Za sakralne priložnosti (molitev, zaklinjanje, žrtvovanje, pogreb, procesije) so uporabljali duhovniki ritmično členjenje pesmi in posvečena glasbila. Z običaji so se stoletja dolgo ohranile tako imenovane carmina, pesmi posameznih svečeniških bratovščin. Oborožen obhod Salijcev je spremljalo responzorialno petje, med poljskim obhodom arvalskih bratov so peli izjemoma. Tudi oblike ljudskega petja, ki so bile šele pozneje literarno izpričane, izvirajo iz zgodnje dobe. Na dan so prišle delovne pesmi obrtnikov, kmetov, pastirjev, veslačev ali ribičev; pesmi za določene priložnosti: pri varstvu otrok, pojedinah, poroki; dalje žalostinke, pa v času vojaških uspehov hotniške in kvantaške pesmi, ter nazadnje (kljub prepovedi v zakonu dvanajstih tabel iz leta 451-450 pr. n. št.) neizbežne sramotilne in posmehovalne pesmi, nastale med političnimi boji.

                                                                                                          Palmira Klobas Pečnik

Ni komentarjev:

Objavite komentar